10-06-09

Wonderen en geheimen

Als het om geloof en religie aankomt ben ik nogal paradoxaal. Ik bedoel, ik zou nooit een leven kunnen leiden waarin geloof een belangrijke plaats bezit.

Héél zenuwachtig word ik van mensen die (in mijn ogen) extreem gelovig zijn, te pas en te onpas hun Bijbelkennis etaleren (alleszins als dat meer dan één keer per dag/blogpost gebeurt Onschuldig) en denken dat ze 'hoger' of 'belangrijker' zijn dan de ongelovige heidenen, dat ze meer weten en dat hun leven dieper is dan dat van anderen. 

En toch, toch fascineert het me. Maar dan meer de reden achter het geloof: waarom geloven mensen? waarom zijn de Godsdiensten ontstaan en beïnvloedt het miljoenen levens overal te wereld? Wat bestaat er nu echt en wat is er maar beeldspraak? En waarom hebben zoveel mensen überhaupt het geloof nodig om te kunnen functioneren?

Ik persoonlijk ben een waar agnost. Ik geloof dat er dingen kunnen bestaan die onverklaarbaar zijn, die zelfs 'bovenmenselijk' zijn, maar ik wil toch overal eerst wat meer uitleg bij en bekijk alles nogal sceptisch. Ik ge er niet dadelijk van uit dat het iets met religie te maken heeft of dat het een wonder of 'de toorn van God' betreft. 

Want ik merk dat gelovigen nogal heftig zijn. Ze vrezen een hogere macht en lijken gans hun leven op wonderen te wachten. Of erger: sommigen lijken te verwachten dat zij recht hebben op een paar wonderen, enkel en alleen omdat ze gelovig zijn. 

Ik vrees bijna niets (behalve ziekte) of niemand (behalve mezelf soms). Alleszins geen hogere macht. En wonderen verwacht ik helemaal niet. Of toch wel. 

Er is een passage in de Bijbel die voor mij belangrijk is:  En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen”. (Genesis 1:26; vergelijk 9:6)

Uiteraard geloof ik niet dat God de mens geschapen heeft. Ik begrijp zelfs niet dat er discussie kan bestaan over de evolutietheorie. Maar volgens mij is bovenstaand citaat toch de basis, ook al is het met beeldspraak uitgedrukt: elke mens is zijn eigen God en kan zijn eigen wonderen verichten. Het zit hem allemaal in je gedachten. Zijn je gedachten negatief en destructief, dan zal je leven ook zo zijn. Zijn ze daarentegen positief en sterk, dan zal dit ook je leven beïnvloeden. Ben je op zoek naar wonderen, dan kan elke dag een nieuw wonder zijn. Ben je op zoek naar negativiteit, dan zal je dat voelen en meemaken. 

En om de één of andere bizare reden is de mens eerder negatief ingesteld, zal hij vooral het slechte zien. Of ben ik het die dat denk en het daarom ook zie?

Ach, nog een voordeel van agnost te zijn: je hoeft niet té veel te denken. Want hoe meer je over deze zaken nadenkt, hoe meer vragen je tracht op te lossen, hoe meer vragen er bijkomen. 

En eigenlijk wel jammer, ik zou ze heel graag weten, de geheimen van het leven...

 

decoration

11:28 Gepost door Bardem in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) | Tags: geloof |  Facebook |

Commentaren

Een fijne woensdag 30andsingle Hallo laat de oordeel aan God over. Jezus zegt tegen u bekeer u van uw boze wegen. Ieder mens heeft Jezus nodig.Jezus is en blijft de bron van het leven. Het is Zijn schepping. Het is genade dat u leeft hier op deze vervallen en vergankelijke wereld. Als u Jezus niet wens te erkennen bent u zelf voor verantwoordelijk.

Gepost door: Patricia | 10-06-09

De commentaren zijn gesloten.